Få opslaget ud i den digitale verden

Hjemmesiden

Læg alle opgaver til frivillige ind på foreningens hjemmeside under ”Bliv frivillig” (eller opret dem på en anden måde, evt. som nyheder). Herfra kan der henvises til dem fra mange andre steder, fx sociale medier.

TIP: Ønsker jeres webmaster vejledning til opsætning, står KFUM og KFUK’s landskontor klar til at hjælpe.

Sociale medier

Ingen går ind på hjemmesider for at tjekke, om der er kommet noget nyt. Derfor er det altafgørende, at du får din teaser-tekst ud på de sociale medier, hvorfra der så linkes til opslaget på hjemmesiden.

Brug jeres egen Facebook-side eller Instagram-profil.

Opslaget skal længere ud! Sørg derfor også for at dele opslaget i forskellige grupper på Facebook. Både de grupper, hvor nuværende og tidligere frivillige er, men også andre grupper, så nye målgrupper ser opslaget. Overvej fx

Når opslages deles i en Facebookgruppe, så skriv en kort tekst, der er målrettet den gruppe, du henvender dig til. Er det studerende, så skriv fx ”Har du lyst til at få erfaring med xxx og møde en unge en gang om ugen?”

Brug af video

På Facebook og Instagram bliver gode videoer set meget oftere end tekst-opslag. Hvis der er  ressourcer til at få lavet en kort video, der beskriver opgaverne, vil det kunne gøre en forskel - bl.a. fordi modtageren lettere kan få et indtryk af opgaven, når der sættes flere billeder på. 

Langt de fleste ser kun videoer, der har undertekster. Har I ikke ressourcer til at lave undertekster, vil opslaget være bedre med et godt billede og en god tekst end en video. Har I tid og mod på at lave undertekster på videoerne, kan I finde en guide til det på Intranettet.

TIP: Du kan få en af de nuværende frivillige til at fortælle om opgaven på video. 

Overvej annoncering

Du når ud til mange flere, hvis du skyder lidt penge efter dit opslag. På Facebook og Instagram kan man ’booste’ sit opslag og vælge, hvilken målgruppe man vil invitere.

Dette betalte ”reach” fungerer allerbedst, hvis du samtidig sørger for, at opslaget er delt mange gange, liket og kommenteret. 

TIP: De fleste unge mennesker er mere aktive på Instagram end Facebook. Så er det dem, du vil invitere, bør du prioritere opslag og annoncering dér.

Flere tips: 

Se eksempler på Facebook-opslag