Direkte henvendelse virker altid bedst

Direkte henvendelse virker altid bedst

Det at spørge folk helt personligt virker oftest bedst. Henvend dig personligt til dem du kender og kunne se for dig som potentielt frivillige. Personlige henvendelser kan både ske via Messenger, telefonopkald eller ansigt-til-ansigt.

Vær opmærksom på disse forhold:

1) Alle er modtagelige for ros

Fortæl personen, hvilke personlige og faglige kvaliteter, der er årsag til, at du vil opfordre vedkommende til at hjælpe.

2) Vær konkret, når du spørger

Eksempel: ”Vil du hjælpe med at gøre frugt klar og vaske op efter børnene på vores Børnehøjskole otte torsdage kl. 16.30-19.00 i september-oktober? Du skal være der sammen med Helle.”

Brug ikke: ”Vil du være hjælper på vores Børnehøjskole?”

3) Spørg på det rigtige tidspunkt

Spørg eksempelvis lige efter, at I har haft en god oplevelse sammen fx på Landsmøde, eller når unge er kommet hjem fra efterskole og har brug for at være en del af et fællesskab.

4) Lad ”den rigtige” spørge

”Den rigtige” kan være forskellig fra gang til gang, fra situation til situation og fra målgruppe til målgruppe.

Husk, at du ikke skal gøre alt arbejdet selv, og måske er du slet ikke den bedste til det.

Få aktiveret andre. Brug de nuværende frivillige som ambassadører. Bed dem om at tage personlig kontakt til en håndfuld af deres venner. I kan måske også bede forældregruppen om at hjælpe med at finde frivillige.

5) Lyt til personen

Lyt efter, når du får svar på, om personen vil være med til opgaven. Er der spørgsmål om foreningen eller opgaven, som næste gang skal kommunikeres tydeligere? Har personen mere lyst til at bidrage med noget andet, så gå i den retning.

6) Spørg grupper om at gøre det sammen

Det kan være motiverende at løse en opgave sammen med sine venner. Faktisk er samvær med andre motivation for at løse en opgave. Det kan du tænke på, når nye frivillige skal findes.

Sig fx: ”Kunne I to ikke have lyst til sammen, at ...?”