Beskriv opgaven

Beskriv opgaven

Som frivillig siger man ja til en opgave, hvis man kan forstå, hvad opgaven går ud på, og hvorfor den er interessant at være med til at løse.

Det afgørende, at vi er gode til at beskrive vores opgaver klart og præcist, så opgaverne fremstår attraktive, overkommelige og vigtige.

Når du laver en opgavebeskrivelse, så vær opmærksom på disse forhold:

1) ’What’s in it for me?”

Nogen melder sig til en opgave med sit gode hjerte og for at hjælpe andre, men de fleste vil også gerne have noget ud af det selv. Det kan være meget forskelligt, hvad der motiverer folk. Kender du ikke din målgruppe helt præcist, kan du i dine opslag med fordel nævne flere forskellige ting, man kan få ud af at være med. Det kan fx være:

  • At man gør en stor forskel for børn og unge

  • At man støtter op om et vigtigt formål

  • At det er sjovt at være med i ledergruppen

  • At man opbygger et godt netværk

  • At man får god erfaring

Beskriv opgaven, så modtager oplever det man kan prøve/opleve/blive en del af som frivillig hos jer. Fokusér på, hvad den frivillige får ud af opgaven.

TIP: Undgå: ”Vi har brug for hjælp til at få klaret dit-og-dat”. Beskriv hellere ”Vær med til at give 100 børn et vigtigt indhold i livet – Bliv en del af vores skønne lederfællesskab”.

2) En del af en succes

Folk vil gerne være en del af noget, der er en succes. Fremhæv derfor det, der fungerer, og fortæl hvorfor andre frivillige er vilde med at være med.

3) Formålet og opgaven klart og tydeligt

Beskriv så præcist som muligt, hvad aktiviteten er, og hvad de konkrete opgaver, man skal løse, består i.

4) Afgrænsede opgaver

Del opgaverne op i mindre bidder. Sæt dem sådan sammen, at de er overkommelige – og har en bagkant.

Er der ikke en naturlig afslutning på opgaven, kan I overveje at afgrænse den til fx et halvt år. Det vil gøre det mere sandsynligt, at nogen siger ja. Og hvem ved, om personen, der bød ind på opgaven, får lyst til at fortsætte.

5) Få kender organisationen, som du gør

Meget af det, der er logisk for dig, er slet ikke logisk for andre. Det, du beskriver, må derfor ikke være indforstået. Brug ingen interne udtryk eller forkortelser. Selv hvis det er KFUM og KFUK-medlemmer, der læser opslaget, kan det sagtens være, at de ikke ved, hvad opgaven indeholder.

TIP: Få gerne en person, der ikke kender KFUM og KFUK, til at give respons på din beskrivelse. Spørg, om der er noget, der ikke er klart.

6) Gør det let at sige ja

Beskriv, hvem man kan henvende sig til for at få mere viden om opgaven. Det skal være så nemt som muligt. Oplys navn og telefonnummer, e-mail mv.

I et Facebook-opslag kan du opfordre til, at man svarer tilbage via Facebook/Messenger.


Se også “Det gode frivillig-opslag