For kørselsgodtgørelse, se længere nede.
vi har netop skiftet til en ny konteringsstruktur, for forklaring læs her
Hvordan kommer jeg igang?
Start med at se videoen til højre
Tryk på det store plus, for neden i din app
Hvad er et gyldigt bilag?
Et gyldigt bilag er normalt en butikskvittering eller en faktura.
Det er ikke nok med en betalingskortkvittering, mobilepay-kvittering eller heller ikke ordrebekræftelse.
For flere detaljer, se længere nede
Hvilke oplysninger skal jeg indtaste?
Tjek at dato og beløb fra kvitteringen er indlæst korrekt
Vælg Regnskabstype. (i tvivl?)
Vælg omkostningstype. (hvad er det?)
Vælg Område, (gælder kun udvalg, kommunikation, projekter og ansatte)
Vælg Projekt og aktivitet. (gælder kun for Arrangementer, projekter og internationale rejser).
Angiv formålet for udgiften og tryk “Klarmeld”
Eksempel. Indkøb til frokost for møde.
Er der tale om køb af brugte ting (brugtkøb) af privat, skal ovenstående også fremgå af en kvittering/bilag/faktura eller købskontrakt.
Hvis der købes brugte ting fra en privatperson, kan du udfylde dette skema:
Skabelon: Købekontrakt til brugte ting
Hvis ikke skabelonen til købekontrakten benyttes, skal eventuel andet bilag indeholde de oplysninger, der findes i Købekontrakt til brugte ting
Ved afregning af udlægget i Acubiz eller gennem landskontoret (afregning@kfum-kfuk.dk), skal købekontrakten eller andet bilag vedlægges for at opnå refusion.
Ved afregning (udlæg i Acubiz eller til afregning@kfum-kfuk.dk) skal overførselskvittering (nok MobilePay) også vedlægges.
*Er der tale om køb fra en ikke-momsregistreret, skal CPR-nummer enten fremgå eller eftersendes i stedet for CVR-nummer, og hvis det handler om køb af tjenesteydelse, vil KFUM og KFUK indberette det til SKAT som B-indkomst.
**Nogle varer er ikke momspligtige så beløbet kan være nul. Andre varer (fra udlandet og nogle webshops) kan have omvendt moms-pligt, hvor KFUM og KFUK må lægge 25% på beløbet
Et gyldigt bilag
Et gyldigt bilag er normalt en butikskvittering eller en faktura.
Det er ikke nok med en betalingskortkvittering, mobilepay-kvittering eller heller ikke ordrebekræftelse.
På begge af disse står der:
sælgeroplysninger (Navn og adresse + cvr nummer*)
Fakturanummer/kvitteringsnummer
dato for købet
hvad der er købt (antal og vare/tjenesteydelse) og beløbet
moms-oplysninger og -beløbet**
Evt. køberoplysninger (herunder CVR-nummer 62614617) hvis det er en faktura
At det er KFUM og KFUK i Danmark der er køber.
Se guide ovenfor ☝️til registrering af udlæg i Acubiz
Hvis du ikke har en Acubiz bruger, kan du se en vejledning her til hvordan du bliver bruger i Acubiz.
Hvis du skal have refusion for et udlæg, der skal betales eller dækkes af KFUM og KFUK i Danmark, men du ikke er bruger i Acubiz, skal du sende din anmodning om refusion til afregning@kfum-kfuk.dk
Husk at de samme principper og regler for udlæg gennem i Acubiz også gælder for refusion af udlæg samt udbetalinger udenom Acubiz.
Se guiden til venstre 👈
Bilaget skal være gyldigt
Det skal være tydeligt hvad formålet med udlægget er og til hvilken, Område købet er på vegne af.
Udlægget skal være godkendt af den økonomiansvarlige for området, arrangementet eller projektet - godkendelsen skal fremgå af den dokumentation du vedlægger som bilag for din refusionsanmodning. Dette kan være mailkorrespondance, skriftlig bemyndigelse eller lignende aftale, der tydeliggører at dit udlæg er sket på vegne af organisationen.
Hvis du ikke kan vedlægge et gyldigt bilag fordi dit bilag er bortkommet, skal du vedlægge en tro -og loveerklæring som bilag i stedet for dit bortkomne bilag:
Udfyld denne tro -og loveerklæring:
Hvis du bruger Acubiz:
Opret dit acubiz-udlæg fuldstændigt som du plejer.
I stedet for at uploade kvittering, uploades den udfyldte tro -og love erklæring
Klarmeld dit udlæg
Bruger du ikke Acubiz, men har udlæg, der skal dækkes eller betales af landsorganisationen, skal du skrive til afregning@kfum-kfuk.dk
Kørsel i egen bil
Klik på kortet
Udfyld formål samt til- og fra-adresse
Acubiz beregner selv rute og antal kørte km. Hvis ruten ikke stemmer overens med den kørte rute, kan du klikke på kortet for at vælge en anden rute
Vælg Regnskabstype og dernæst Område og/eller Projekt
Tilføj evt. kommentar og tryk “Klarmeld”
eller
Klik på bil-ikonet
Klik “Start tur” Acubiz tracker din kørsel.
Klik på “Slut tur”, når du er nået frem til dit bestemmelsessted
Udfyld formål
Vælg Regnskabstype og dernæst Område og/eller Projekt
Tilføj evt. kommentar og tryk “Klarmeld”
Tog, bus, GoMore og lignende
Benyt samme procedure som ved øvrige udlæg
Vælg “Transport” som omkostningstype
Godkenderen behandler udlægget
Hvis udlægget kan godkendes sendes den videre til Landskontoret
Hvis udlægget ikke kan godkendes bliver udlægget sendt tilbage til dig
Udlægget finans-godkendes af Landskontoret
Landskontoret udbetaler udlægget:
Der går normalt maksimalt én uge fra din godkender har godkendt udlægget til du har pengene på din konto. Der kan gå længere tid i ferieperioder.
Du kan selv følge med i processen via historikken som du finder i bunden af alle indsendte udlæg eller kørsler.
Hvis en godkender ikke kan godkende dit udlæg, bliver udlægget sendt tilbage til dig. Du finder afviste udlæg under den røde bjælke øverst på skærmen. Når du åbner udlægget får du en begrundelse for afvisningen.
Du har følgende muligheder
Du kan ændre i udlægget og sende det til godkendelse igen
Eller du kan vælge at slette udlægget fra systemet
Hvis du har afviste udlæg modtager du notifikation på mail.
Du kan trække redigere i dit udlæg efter du har sendt det til godkendelse, eller du kan trække dit udlæg tilbage.
Klik på på det ønskede udlæg
Klik på de tre prikker i øverste højre hjørne
Vælg "Rediger" eller "Træk tilbage" og indtast en forklaring