Refusion af udlæg
Refusion af udlæg
For kørselsgodtgørelse, se længere nede.
Er dit bilag et fysisk bilag eller et skærmklip
Klik på kameraet, for at tage et billede af din kvittering, eller på billed-ikonet hvis kvitteringen ligger i fotobiblioteket på din telefon
Tjek at dato og beløb fra kvitteringen er indlæst korrekt
Vælg udvalg, underudvalg og omkostningstype
Angiv formålet for udgiften og tryk “Klarmeld”
Er dit bilag en PDF
Åben PDF-filen
Tryk på din telefons delingsknap og vælg Acubiz.
Opdeling af en kvittering på flere udgiftstyper
Hvis én kvittering indeholder udgifter, som skal konteres på forskellige omkostningstyper, skal du oprette ét udlæg for hver omkostningstype. Husk at tilrette beløbet, hvis Acubiz selv har indlæst et totalbeløb.
Et gyldigt bilag
Et gyldigt bilag er normalt en butikskvittering eller en faktura.
Det er ikke nok med en betalingskortkvittering, mobilepay-kvittering eller heller ikke ordrebekræftelse.
På begge af disse står der:
sælgeroplysninger (Navn og adresse + cvr nummer*)
Fakturanummer/kvitteringsnummer
dato for købet
hvad der er købt (antal og vare/tjenesteydelse) og beløbet
moms-oplysninger og -beløbet**
Evt. køberoplysninger (herunder CVR-nummer 62614617) hvis det er en faktura
At det er KFUM og KFUK i Danmark der er køber.
Er der tale om køb af brugte ting (brugtkøb) af privat, skal ovenstående også fremgå af en (hånd-)skrevet kvittering, herunder sælgers cpr.nr. og KFUM og KFUKs navn, adresse og CVR. nr. Ved afregning skal overførselskvittering (nok MobilePay) også vedlægges.
*Er der tale om køb fra en ikke-momsregistreret, skal CPR-nummer enten fremgå eller eftersendes i stedet for CVR-nummer, og hvis det handler om køb af tjenesteydelse, vil KFUM og KFUK indberette det til SKAT som B-indkomst.
**Nogle varer er ikke momspligtige så beløbet kan være nul. Andre varer (fra udlandet og nogle webshops) kan have omvendt moms-pligt, hvor KFUM og KFUK må lægge 25% på beløbet
Refusion af udgifter til transport
Kørsel i egen bil
Klik på kortet
Udfyld formål samt til- og fra-adresse
Acubiz beregner selv rute og antal kørte km. Hvis ruten ikke stemmer overens med den kørte rute, kan du klikke på kortet for at vælge en anden rute
Vælg udvalg og underudvalg
Tilføj evt. kommentar og tryk “Klarmeld”
eller
Klik på bil-ikonet
Klik “Start tur” Acubiz tracker din kørsel.
Klik på “Slut tur”, når du er nået frem til dit bestemmelsessted
Udfyld formål
Vælg udvalg og underudvalg
Tilføj evt. kommentar og tryk “Klarmeld”
Tog, bus, GoMore og lignende
Benyt samme procedure som ved øvrige udlæg
Vælg “Transport” som omkostningstype
Hvad sker der herefter?
Godkenderen behandler udlægget
Hvis udlægget kan godkendes sendes den videre til Landskontoret
Hvis udlægget ikke kan godkendes bliver udlægget sendt tilbage til dig
Udlægget finans-godkendes af Landskontoret
Landskontoret udbetaler udlægget:
Der går normalt maksimalt én uge fra din godkender har godkendt udlægget til du har pengene på din konto. Der kan gå længere tid i ferieperioder.
Du kan selv følge med i processen via historikken som du finder i bunden af alle indsendte udlæg eller kørsler.
Hvis dit udlæg bliver afvist?
Hvis en godkender ikke kan godkende dit udlæg, bliver udlægget sendt tilbage til dig. Du finder afviste udlæg under den røde bjælke øverst på skærmen. Når du åbner udlægget får du en begrundelse for afvisningen.
Du har følgende muligheder
Du kan ændre i udlægget og sende det til godkendelse igen
Eller du kan vælge at slette udlægget fra systemet
Hvis du har afviste udlæg modtager du notifikation på mail.
Rediger eller træk udlæg tilbage
Du kan trække redigere i dit udlæg efter du har sendt det til godkendelse, eller du kan trække dit udlæg tilbage.
Klik på på det ønskede udlæg
Klik på de tre prikker i øverste højre hjørne
Vælg "Rediger" eller "Træk tilbage" og indtast en forklaring