Internationaltudvalg
Internationalt Udvalg
KFUM og KFUK i Danmark er en del af de to verdensbevægelser YMCA og YWCA, og det globale er en vigtig og central del af KFUM og KFUKs identitet. Udvalget for Globale Fællesskaber er med til at finde formanden for internationalt udvalg, sådan at festivalen og GF har fælles fodslag mellem tema og formål, samt de globale strategier. GF vil være behjælpelig med at finde ud af, hvordan det globale arbejde bedst gøres til en integreret og naturlig del af det enkelte event, fx. ved en global vinkel på tema, internationale deltagere eller workshops-holdere, frivillige med globalt fokus, undervisningssprog mm.
Der er tre hovedopgaver i Internationalt udvalg
1) At invitere de internationale deltagere til WD og skabe rammer og værtsskab for dem, så de
får den bedste oplevelse (program og økonomi)
2) Dels at stå for et forkurset til de internationale deltagere (uddannelse)
3) At alle deltagerne mærker at KFUM og KFUK er en del af verdensbevægelse YMCA YWCA
Desuden er der opstillet målsætninger for det internationale område:
De internationale skal være deltagende og en integreret del af festivalen
Alle deltagere skal mærke, at KFUM og KFUK er en international organisation
Alle deltagere skal have mulighed for at møde og reflektere over Verdensmålene.
Opgaver:
Invitation af internationale deltagere
Fundraising
Pre-WD internationalt
Aktiviteter på WD
Værtsskab på WD
Evaluering
Afrapportering
Alle frivillige og ansatte i KFUM og KFUK fremsender en børneattest.Alle medlemmer i udvalget deltager på forberedelsesweekend
Før festivalen
Arbejdet omkring invitation af Internationale deltagere
Aftal med GF hvordan og hvem vi inviterer til Wonderful Days, herunder; Eramus+ ansøgning, flyers på engelsk, hjemmeside på engelsk.
Der udarbejdes et særskilt budget og regnskab for det internationale arbejde herunder også fundraising. Dette sker i samarbejde med bogholder på LK.
Aftal med Landskontoret hvordan internationale tilmelder sig, herunder betaling for ophold, delt udgift, fuld finansieret ol.
Hvordan bliver Y-glocal inddraget?
På hvilken måde involveres de internationale ledere? Deltager de på et forkursus for dem også? Eller skal de være en del af det eksisterende?
Hvordan kan vi gøre det relevant at være i en wondergroups? Kan der være temaer hvor de internationale perspektivere med input fra deres land?
Wondergroups kan organiseres på forskellig vis, overvej hvordan det er bedst for internationale deltagere. Skal danske deltagere kunne tilvælge wondergroups med internationale deltagere?
Skal der være internationale værter på forskellige events og aktiviteter - og hvordan synliggøre vi hvor de er.
Fundraising
Søg Erasmus+ (undlad ordet festival, erstat med eks. kulturudveksling, kursus etc.)
Lav aftale med GF om underskudsgaranti, og informer Festival og Lejre herom.
Y´s men, kan søges særskilt til deltagere uden for EU (OBS spørg konsulenten om den ansøgning skal indgå i en fællessansøgning til Y´s Men)
Erfaring: Det er svært at fundraise til lande udenfor EU overvej om det er besværet værd
Er der efterskoler eller andre der kan hjælpe med at samle penge ind?
Pre-WD international
Sammensæt et godt program der tager hensyn til de der kommer - hvad skal de have med sig hjem af viden fra Danmark? Fra KFUM og KFUK, fra Wonderful Days.
Indsamle telte-soveposer-underlag ol.
Aktiviteter på Wonderful Days
Hvilke gode aktiviteter skaber fokus på YMCA og YWCA?
Skal der være internationalt udsmykning på pladsen?
Under festivalen
Pre-WD international
Når i afholder Pre-Wd international:
Sæt god tid af til at lave forkursus, find frivillige der vil lave ad hoc/runner opgaver undervejs, der er masser af praktiske opgaver.
I programmet skal i sikre:
Introduktion af alle frivillige
Sørg for at der er mulighed for andagter som del af programmet
Sikre at de kender programmet for WD og gør det tydeligt hvad der er obligatorisk, med afsæt i fundraising og krav hertil.
Værtsskab på Wonderful Days
Sørge for at deltagerne er indkvarteret, armbånd, sovepladser etc.
Find oversættere til samlinger og andre steder det er påkrævet.
Gør det tydeligt hvor deltagerne kan finde nogen hvis de har brug for noget.
Stå til rådighed for sparring med internationale festival guides.
Brug gerne de internationale festivalguides, aftal jobbanken
Efter festivalen
Send deltagerne godt af sted fra festivalen (sørge for at følge dem til flyet=
Lav gerne en lille kort evaluering med deltagerne - give relevant evaluering videre til formanden for Internationalt udvalg
Afrapportering til Erasmus+ og andre fonde.
OBS:
hvis der er merch til deltagere skal international huskes
du kan ikke kombinere at være international, med eks. festivalguide, der er for mange opgaver i det.
Timelap:
Tid før festival:
15 mdr
invitationer + forespørgsel om forhåndstilkendegivelser
11 mdr
ryk for forhåndstilkendegivelser
10 mdr.
erasmus tjek op,- deadline ultimo sept.- tjek op (nævn ikke festival)
plan for Pre-WD kursus der kan bruges i erasmus
hjemmeside tekster
9 mdr
visum overblik
DUF ansøgning
CISU ansøgning evt. sammen med Efterskolefestival
7 mdr
CISU ansøgning sendes
Flybilletter
4 mdr
Nice and need to know
Plan for oversættelse
0 mdr
Pre-WD og WD
Evaluering deltagere
-1 mdr
Evaluering i udvalg